پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
partia aluminium composite 3456x1728 1 scaled 1000x1000 - هتل پارتیا سازه‌ای سالخورده و فاقد پارکینگ /شهرداری مجوز بهره‌برداری می‌دهد؟

هتل پارتیا سازه‌ای سالخورده و فاقد پارکینگ /شهرداری مجوز بهره‌برداری می‌دهد؟

۱ آبان ۱۴۰۲


الهام رئوفی فر- «هتل پارتیا» بنایی پرحاشیه که با تغییر کاربری و تبدیل به مجتمع اقامتی، تجاری و تفریحی پس از سه دهه، هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این روزها به تخلفاتی نظیر کمبود فضای پارکینگ متهم شده، اعضای شورا مدعی هستند که تا ایجاد پارکینگ مجوز بهره‌برداری نخواهند داد.

هتل پارتیا یک سازه‌ای در محور ناهارخوران شهرستان گرگان است که باگذشت نزدیک به سه دهه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این روزها به‌واسطه تخلفات این مجتمع در رسانه‌های استان برای باری دیگر به شهرت رسیده است.

این بنایی که در ابتدا باهدف ساخت هتل پنج‌ستاره مجوز گرفته بود این روزها با اعمال تغییراتی قرار است به مجتمع اقامتی، تفریحی و تجاری تبدیل شود موضوعی که مورد مناقشه مدیران شهری و شهرستانی قرار گرفته است. این سازه طی این سه دهه  چندین بار عملیات عمرانی آن موقتاً متوقف شد تا اینکه مالکیت آن به بانک ایران‌زمین رسید و ادامه ساخت آن سرعت بیشتری به خود گرفت.

هتل پارتیای گرگان با تغییر کاربری در حال حاضر مجموعه‌ای با ۱۲ طبقه است که سه‌طبقه آن تفریحی، سه‌طبقه تجاری، یک‌طبقه رستوران، یک‌طبقه هم باهدف برگزاری همایش‌ها و سمینار ساخته شده و در نهایت چهارطبقه آن هم به هتل اختصاص‌یافته است. تغییرات در این حجم بدون توجه به مجوزی که این بنا در ابتدا گرفته صدای فرماندار گرگان را چندی پیش درآورد تا جایی که اسماعیل نادری در گفتگو با رسانه‌های استان خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر تخلفات احتمالی هتل پارتیا توسط شهرداری و ارجاع آن به دستگاه قضا شد با اینحال برخی اعضای شورای نظری مغایر با این اظهارات دارند و معتقدند تغییر کاربری هتل به تجاری به واسطه نبود توجیه اقتصادی برای مالک هتل است.

تغییر کاربری به دلیل عدم صرفه اقتصادی بود

رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل‌ونقل شهری، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان هم در این رابطه، گفت: از آنجاییکه هتل درآمد زیادی ندارد سازنده ناگزیر به تغییر کاربری و ایجاد چند طبقه تجاری شده است.

مهران کاظم‌نژاد کمبود پارکینگ در ساخت این بنا را تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه پارکینگ به میزان مورد نیاز در زمین مجاور هتل ایجاد نشود، به این مجموعه اقامتی، تجاری و تفریحی اجازه بهره برداری نخواهیم داد.

شهرداری رسیدگی کند

همچنین نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان از عدم پیش‌بینی پارکینگ در هتل پارتیا انتقاد کرد و گفت:برای بنایی به وسعت ۵۰ هزار متر با کاربری اقامتی، تفریحی و تجاری فقط ۱۰۰جای پارک برای خودرو دیده شده است.

ابوالفضل تجری ادامه داد: در سال ۱۳۸۴ پروانه‌ای برای هتل پارتیا صادر شد که تمدید آن از سال ۱۳۹۲ به بعد هنوز انجام نشده و بنابراین چند سوال مطرح می‌شود که شهردار پس از گذشته یکسال از انتصاب بر این کرسی، آیا پرونده هتل پارتیا را مطالعه کرده و روند تمدید آن را مورد بررسی قرار داده است.

وی از بی توجهی مدیران شهری به این پروژه در این مدت انتقاد کرد و گفت: درصورتی که بنایی با تخلف در هر نقطه از شهر گرگان ساخته شود، شهرداری حداکثر جرایم را برای آنها مانند پرداخت جریمه نقدی در نظر می‌گیرد و در صورتی که شهروندی توان پرداخت این جریمه را نداشته باشد حکم قلع بنا برای آنها صادر می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات، سیما، منظر و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: سال گذشته شهرداری دو و نیم میلیارد تومان از هتل پارتیا دریافت کرده اما مشخص نیست این رقم تحت چه عنوانی اخذ شده است.

وی افزود: با توجه به سازه‌های موجود در این بنا، باید ۶۰۰ متر پارکینگ برای هتل پارتیا تعریف شود که متأسفانه حتی نیمی از این ظرفیت هم دیده نشده است.

رئیس کمیسیون خدمات، سیما، منظر و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: اگر تخلفات یک طبقه از این هتل را بررسی کرده و ضرب در تعداد طبقات کنیم یک رقم بسیار بالایی به دست می‌آید که شاید عاید شهرداری شود اما مردم چه گناهی دارند که در پرترددترین محور شهر گرگان چنین ساختمانی با تخلف عظیم احداث شده است.

وی تاکید کرد: اگر موضوع پارکینگ جدی گرفته نشود در صورت بهره‌برداری از این هتل گره‌های ترافیکی محور ناهارخوران شدیدتر خواهد شد.

میراث‌دار اتفاقات بد گذشته هستیم

اما شهردار گرگان در واکنش به اظهارات اعضای شورا مبنی بر عدم رسیدگی به تخلفات هتل پارتیا، گفت: موضوع این تخلفات به سال ۹۲ مربوط می‌شود، ما میراث‌دار اتفاقاتی هستیم که در دوران مسئولیت خودمان هیچ دخل و تصرفی بر آن نداشته و نداریم.

محمدرضا سید الگی افزود: مجموعه مدیریت شهری تلاش می‌کند تا میراث بد باقیمانده از گذشتگان را به احسن تبدیل کند؛ واقعیت این است که شهرداری گرگان در دوران گذار و رسیدن به تعالی است و به همین دلیل به حمایت اعضای شورای اسلامی شهر نیاز دارد.

شورا آماده همکاری است

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان عدم انجام تعهدات تامین پارکینگ و تغیر کاربری به تجاری را از جمله تخلفات این مجموعه اعلام کرد و گفت: پرونده این پروژه به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است.

حجت مقسم افزود: شورای شهر آمادگی دارد که با در نظر گرفتن صرفه و صلاح مدیریت شهری، حقوق عامه شهروندان و حمایت از سرمایه گذاران، در صورت برطرف کردن ایرادات فنی و شهرسازی، در زمینه ادامه فرآیند تکمیل این مجموعه همکاری کند.

هرچند مطابق با قانون تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد بررسی و جریمه هایی لحاظ می شود اما به اعتقاد کارشناسان در بسیاری از مواقع مالکان با آگاهی این تخلفات را انجام می دهند و به عبارتی موارد اینچینی با طرح در کمیسیون صرفا وجاهت قانونی می یابد.

تخلفاتی که قانونی می شود

یک کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ معمولا تخلفات را قانونی می کند، گفت: معمولا در چنین شرایطی مالک با اطلاع کافی اقدام به تخلف ساختمانی می کند که بعد از شناسایی توسط شهرداری به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفته و جریمه می شود.

حسن براتی افزود: اگر تخلف ساختمانی رخ می دهد بدلیل نبود نظارت های کافی از سوی ماموران شهرداری است بنابراین به نظر می رسد شهرداری در این زمینه باید تجدید نظر کرده و با مواردی مشابه هتل پارتیا جدی تر برخورد کند.

پایگاه خبری پریشهر

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *