پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

مسدود سازی ۱۷ هزار حلقه چاه آب

پریشهر- استاندار گلستان گفت: حدود ۱۷ هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر شده در این استان بباید مسدود شود.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، هادی حق شناس در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: این اقدام با  هدف جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از تداوم تنش آبی استان ب صورت می گیرد.

وی افزود: برای آن که مشاغل صاحبان و بهره‌برداران از این چاه های غیرمجاز تحت تاثیر قرار نگیرد، جهاد کشاورزی استان به آنان تسهیلات کم بهره یا مجوز کشت های گلخانه ای ارایه می دهد.

وی با اشاره به کاهش باران و گسترش خشکسالی در گلستان گفت: مطابق گزارش سازمان نقشه برداری، حدود ۲۰ درصد مساحت استان دچار فرونشست شده که یکی از دلایل آن برداشت آب از منابع زیرزمینی و حفر چاه های عمیق است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر چه بستن چاه های آب غیرمجاز ضروری است اما باید قبل از این اقدام برای معیشت بهره برداران فعلی این چاه ها فکر اساسی کرد.

رمضانعلی سنگدوینی اظهار داشت: در حال حاضر گزارش های زیادی از استفاده آب شرب برای ساخت و ساز شنیده می شود که باید برای قطع این رویه نادرست تدبیر صحیحی اندیشید.

اظهارات این نماینده درحالی است که بر اساس گزارشات مسئولان شرکت آب منطقه ای ، میزان استفاده از آب برای مصارف کشاورزی به خصوص کشت شالی در استان گلستان به مراتب بالاتر از مصارف سایر بخش هاست.

این نماینده مجلس  یکی از موافقان اصلی برداشتن طرح  ممنوعیت کشت شالی در استان های شمالی بوده است درحالی که کشت شالی در حال حاضر  بیشترین مصرف آب را در بخش کشاو.رزی استان دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز گفت: شهرداری ها باید با استفاده از مقررات موجود مالکان خانه ها را موظف کنند هنگام بارش باران با استفاده از منابع یا چاه‌های جاذب نسبت به استفاده از این آب ها برای مصارف داخل منازل اقدام کنند.

سیدمحسن حسینی ادامه داد: طی ۹ ماه سال آبی جاری (از مهر سال گذشته تا پایان خرداد امسال) حدود ۳۰۴ میلی متر باران در استان ثبت شده که نسبت به دوره درازمدت ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی به بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی گلستان اشاره کرد و گفت: با توجه به در پیش رو بودن ماه های گرم مرداد و شهریور احتمال کمتر شدن سطح آب سفره های کم عمق و عمیق استان به دلیل برداشت های بی رویه بیشتر خواهد شد.

 

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *