پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
صادرات ۷۹ میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان

صادرات ۷۹ میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان گفت:  تاکنون حدود ۱۴۱ هزار تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش تقریبی ۷۹ میلیون و ۲۸۸ هزار دلار از مبادی گمرکی استان به کشورهای منطقه صادر شد.

سیدابراهیم حسینی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی تجار و بازرگانان گلستان شامل پنیر، ید، پلی استایرن و رب گوجه بود که به عراق، ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان صادر گردید.

به گفته وی صادرات کالا از گلستان در این مدت از لحاظ وزنی ۴۸ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۲۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، حسینی شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ از سوی کشورهای مقصد را عامل اصلی کم‌شدن صادرات گلستان اعلام کرد.

مدیرکل گمرکات گلستان در خصوص واردات کالا از مبادی گمرکی گلستان در ۹ ماه گذشته نیز گفت: طی این مدت حدود هفت هزار و ۵۶۸ تن کالا به ارزش تقریبی ۱۳ میلیون و ۳۸ هزار دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۷ درصد و از نظر ارزش دلاری ۷۱ درصد کمتر است.

حسینی اضافه کرد: ماشین آلات خط تولید جوجه کشی، ژنراتور دیزل برق، روغن خام سویا و جو از مهمترین اقلام وارداتی به گلستان است که اغلب از ترکیه، چین، قزاقستان و ترکمنستان از طریق گمرک اینچه برون وارد استان شد.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین درآمد وصولی گمرک از اول فروردین تا پایان آذر امسال را حدود ۱۲۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ریال اعلام کرد.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیر مجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *