پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
احیای مراتع

احیای ۱۰۰۰ هکتار از مراتع  شمال

رییس اداره امور مراتع و بیابان‌ منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: کار بوته کاری در سطح ۱۱۰۰ هکتار برای احیای احیا مراتع و مقابله با بیابان‌زدایی از محل اعتبارات سفر اسفندماه ۱۴۰۰ دولت سیزدهم به این استان آغاز شد.

تاج‌قلی فرهنگ‌دوست در بازیدد خبرنگاران افزود: برای پوشش این سطح از مراتع نیازمند احیا و مقابله با بیابان‌زدایی حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال از گونه‌های «اتریپلکس، قره‌داغ و النگاتوم» تولید و آماده انتقال به مراتع برنامه‌ریزی شده است.

مطابق گزارش مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع وجود دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آن به دلیل قرار گرفتن در معرض بیابانی شدن به اجرای طرح‌های اصلاح و احیا نیاز دارد.

براساس این گزارش، مراتع در معرض بیابانی شدن گلستان در حوزه شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه، گمیشان و آق‌قلا و در نزدیکی صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان قرار دارد.

گلستان دارای تنوع اقلیمی از نیمه‌مرطوب معتدل تا نیمه خشک، گرم و سرد بوده و منابع طبیعی آن شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره‌زار و دریا است.

وی ادامه داد: کار بوته‌کاری در این مراتع از اواخر آذر ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا میانه اسفندماه همین سال پایان می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در ابن بازه زمانی اجرای کاشت نهال، بذرپاشی در سطح ۸۰۰ هکتار مرتع، مراقبت و نگهداری ۵۰۰ هکتار مرتع احیا شده از سال‌های قبل و توزیع ۱۳۳ دستگاه پنل خورشیدی میان دامداران واحد شرایط از محل اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان انجام می‌شود.

فرهنگ‌دوست افزود: برنامه احیا و مقابله با بیابان‌زدایی در مراتع استان مطابق اولویت پیگیری می‌شود و امسال عمده فعالیت در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان است.

به گفته وی از ۱۷۰ میلیارد ریال برای این منظور در استان در نظر گرفته شده تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات سفر دولت سیزدهم به گلستان تخصیص و جذب شده است.

 

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *