پایگاه خبری پری شهر

پریشهر
۱۷۷ بیمار کرونایی در گلستان بستری هستند

کرونا تاکنون جان ۵ هزار گلستانی را گرفت

– سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: از اسفند ۹۸ تا کنون از مجموع ۶۰ هزار نفر بیمار بستری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان تاکنون پنج هزار نفر جان باختند.

سعید گل‌فیروزی  در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: با آغاز سویه شِشُم کرونا تاکنون ۶ هزار بستری در استان داشتیم  که ۲۰۰ نفرشان فوت کردند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۴۲ مبتلا به کرونا در استان بستری هستند که ۴۳ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۱۷ نفر از آنان وخیم است که این آمار نسبت به روز گذشته در بخش بستری ۱۰ نفر کمتر، در بخش بستری مراقبت‌های ویژه یک نفر بیشتر و در بخش وخامت حال مبتلایان یک نفر کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سه میلیون و ۲۹۹ هزار و ۱۴۹ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شد که از جمعیت حدود یک میلیون و ۱۵۵ هزار نفری واجد شرایط، ۹۳.۸ درصد دُز اول را تزریق کردند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: از مجموع افرادی که دُز اول را تزریق کردند، ۸۳.۹ درصد هم دُز دوم و ۳۳.۴ درصد هم دُز سوم را تزریق نمودند.

تاکنون یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۱۸ دُز واکسن کرونا در نوبت اول، یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۷۷ دُز در نوبت دوم و ۵۱۱ هزار و ۱۵۴ دُز نوبت سوم واکسن کرونا در گلستان تزریق شد.

گل‌فیروزی با تاکید بر این که اولویت دانشگاه در زمان فعلی با توجه به وجود اپیدمی کرونا در کشور و استان، مدیریت و کنترل این ویروس است، گفت: البته همچنان گلستان در پیک ششم قرار دارد و با شیب ملایم کاهش بستری روبرو هستیم و در مجموع وضعیت استان حالت ایستایی دارد.

وی ادامه داد: به منظور کنترل و مدیریت بهتر شیوع این ویروس لازم است تا مردم استان، نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند، زیرا آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلا و فوت ناشی از ابتلا به کرونا بین افرادی که واکسن زده‌اند به نسبت افرادی که واکسن نزده‌اند، ۱۰ تا ۱۵ درصد و پنج درصد کمتر است.

وی تصریح کرد: میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی استان کاهش چشمگیری داشته به طوری روزانه حدود ۲۰ مورد تست روزانه در استان در بخش دولتی انجام می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که افراد پنج تا ۱۲ سال باید ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کنند و برای تزریق این افراد باید با والدین خود مراجعه کنند، گفت: متاسفانه بخاطر ترس از واکسن کرونا و مباحثی که در خصوص تزریق آن در جامعه شایعه شده تزریق این گروه از جامعه هدف، با جامعه آماری حدود ۲۲۰ هزار نفر، تنها ۲۳ درصد مراجعه داشتیم.

گل‌فیروزی تاکید کرد: ما باید با کرونا زندگی کنیم و سبک و زندگی خود را براساس همزیستی با این ویروس تغییر دهیم زیرا این ویروس مانند آنفلوآنزا از گذشته وجود داشته و فقط گاهی تغییر رفتار می‌دهد و همچنان که آنفلوآنزا وجود دارد و مردم واکسن مربوطه را تزریق می‌کنند، کرونا وجود خواهد داشت که نیاز است مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار داده و رعایت کنند.

وی در خصوص راهکار افزایش میل به تزریق واکسن کرونا به ویژه برای تزریق نوبت سوم، افزود: واکسن زدن سیاست اغنایی دارد و هیچ سیاست صلبی برای این کار در نظر گرفته نشده و تنها بخشی از خدمات به افرادی که واکسن نزدند، ارائه نخواهد شد.

وی یادآور شد: برای تزریق واکسن کرونا فقری ندارد که فرد مورد نظر ما، اهل کدام کشور باشد و یا به چه طریقی وارد ایران شده اما آنچه مهم است، تزریق واکسن از سوی ما برای همه آحاد جامعه است و اداره کل امور اتباع اعلام داشته، همه اتباع تحت پوشش، حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *