پایگاه خبری پری شهر

پریشهر
محمدزمان گلدسته شاعر آئینی

پیکر شاعر آئینی و مذهبی گلستان به خاک سپرده شد

پیکر مرحوم محمدزمان گلدسته شاعر آئینی و مذهبی ملی گلستانی امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردم و مسوولین در گرگان به خاک سپرده شد.

 این مراسم از مقابل تالار فخرالدین اسعد گرگانی آغاز شد و پیکر این هنرمند در مسیر خیابان لشگر، خیابان فلسطین، میدان وحدت (شهرداری)، خیابان شهدا و امامزاده عبدالله با حمل بر روی دستان دوستان و مردم تشییع و سپس در جوار شهدای آرامستان گرگان در خاک آرام گرفت.

پیش از آغاز مراسم تشییع پیکر مرحوم گلدسته، مراسم وداع با شاعر جوان گلستانی در محوطه مقابل ساختمان تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار گردید.

در این مراسم اقشار و گروه‌های مختلف مردمی، اهالی فرهنگ، هنر، شعر و ادبیات و رسانه و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهرستانی حضور داشتند.

صادق آهنگران از افراد ویژه شرکت کننده در مراسم تدفین مرحوم گلدسته بود که در مراسم وداع با پیکر این شاعر و نیز در طول مسیر تشییع جنازه و مراسم تدفین به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت.

به گزارش ایرنا مرحوم محمدزمان گلدسته ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در یکی از محلات قدیم گرگان دیده به جهان گشود.

این شاعر آیینی دوشنبه هفته گذشته به علت تصادف و آتش‌سوزی ماشین در سن ۴۷ سالگی درگذشت و پیکرش به علت شدت سوختگی بعد از ۴۸ ساعت با پیگیری پلیس فتا شناسایی شد. به علت شدت آسیب ناشی از سوختگی بالا برای احزار هویت، با دستور پزشکی قانونی تهران، اقدامات لازم انجام شد و روز گذشته پیکر این هنرمند از تهران به گرگان منتقل گردید.

مرحوم گلدسته از سیزده سالگی به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی وارد انجمن شعر گرگان شد و تا زمان اخذ مدرک دیپلم صدها بیت شعر سرود که ابیات حماسی و نوحه سرایی هم در کارهایش مشاهده می‌شود.

این شاعر گرگانی در ۲۳ سالگی به صورت رسمی در زمره سرایندگان نوحه قرار گرفت و پس از آشنایی با مرحوم محمدرضا آقاسی و قرار گرفتن در زمره شاگردان وی، ضمن وارد شدن به دوره جدیدی از زندگی، با ارائه شعر و ترانه‌های خود وارد دنیای شاعری شد که سرودن اشعار آئینی و حماسی در اولویت کارهایش قرار گرفت.

او در جشنواره‌‏های مختلفی از جمله جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد و از سال ١٣٨١ به عضویت هسته تصمیم‌‏گیری مجمع شاعران اهل بیت درآمد.

محمد زمان پس از فوت آقاسی استادی بزرگ را از دست داد، اما علاقه‌اش به مداحان و شاعران مذهبی سبب شد تا بتواند ارتباطاتی با حاج‌صادق آهنگران برقرار کند که آن دیدارها سبب برقراری پیوند عمیق بین آن ۲ شد، به طوری که بسیاری از نوحه‌های سال‌های اخیر آهنگران با اشعار مرحوم گلدسته اجرا شد.

از این شاعر گرگانی که در قالب کلاسیک کار می‌‏کرد و اغلب مثنوی و غزل می‏‌سرود ۲ مجموعه شعر با عناوین “گل صد برگ”، “روح و ریحان” و مجموعه سی‌دی تصویری “چاووش” منتشر شده است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *