پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
غم دلتنگی در خانه سالمندان

غم دلتنگی در خانه سالمندان

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ساکن خانه سالمندان گنبدکاووس که برای حفظ سلامتی‌ در مقابل کرونا حدود پنج ماه را در فضایی بسته می‌گذرانند، از محصوربودن چند ماهه خسته‌شده و غم دلتنگی دیدار با فرزندان و خانواده‌ بر دل‌ آن‌ها سنگینی می‌کناگر چه موجب تعطیلی موقت مراکز آموزشی، تجاری و اقتصادی شد و بسیاری را روانه خانه ها کرد اما به دلیل شرایط ویژه خانه‌ سالمندان، امکان تعطیلی و فرستادن سالمند به خانه فرزندان و اقوام وجود نداشت و مرکز نگهداری آن ها در گنبدکاووس با دشواری به فعالیت خود ادامه میدهد.ه

وضعیت قرمز شیوع کرونا در گلستان و احتمال انتقال کرونا از طریق کارکنان این مرکز که همواره در حال ورود و خروج هستند، سالمندان این آسایشگاه را در خطر ابتلا به کرونا قرار داده تا سایه این بیماری همچنان بر سر این مراکز سنگینی کند.

جمشید کریمی یکی از ساکنان خانه سالمندان گنبدکاووس به ایرنا گفت: گذران زندگی در خانه سالمندان در شرایط عادی و دیدن گاه به گاه فرزندان و برگزاری جشن‌های متعدد قابل تحمل‌ است اما در پنج ماه اخیر بین ما و یک زندانی هیچ تفاوتی وجود ندارد و قطع ارتباط ما با دنیای بیرون، موجب ناامیدی و کسالت بیشتر ما شده است.

وی افزود: با شیوع کرونا از اسفند پارسال تا امروز از خانه سالمندان خارج نشدم چراکه مدیران مرکز از احتمال انتقال ویروس در نتیجه ملاقات من با فرزندان و دوستان و بیمار کردن بقیه افراد این آسایشگاه واهمه دارند.

این سالمندن گنبدی ادامه داد: در این روزها سعی می کنم با برخی کارها مانند گوش کردن به موسیقی شاد خودم را سرگرم کنم اما دوری چند ماهه با فرزندان و ندیدن آن ها و به خصوص نوه ها، به این راحتی ها از ذهنم دور نمی شود.

سیدتقی حسینی دیگر سالمند این آسایشگاه هم گفت: همیشه اعضای خانواده‌ام برای ملاقات به آسایشگاه می‌آمدند اما در چند ماه اخیر ارتباط ما محدود به مکالمه تلفنی شده و هیچ وقت حاضر نیستم بی احتیاطی من و حضورم در جمع آنان باعث ابتلای خودم و سایرین به کرونا شود. 

وی افزود: با وجود دلتنگی برای دیدن نزدیکانم، دوری را تحمل می‌کنم و دلم را با امید به سالم بودن اعضای خانواده‌ام شاد نگه می‌دارم. 

مدیر مرکز نگهداری سالمندان گنبدکاووس هم به ایرنا گفت: هم اکنون ۵۹ نفر از شهرهای مختلف استان گلستان در این مرکز اقامت دارند.

آنا جمال قجقی افزود: با وجود رعایت تمام موارد بهداشتی و ضدعفونی مرکز، سه نفر از سالمندان این مرکز به کرونا مبتلا شده و تحت درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: درگیری افراد سالمند با بیماری‌های ناشی از سالخوردگی از جمله آلزایمر، شرایط نگهداری از آنان را سخت می‌کند که با شیوع کرونا این سختی چند برابر شده چرا که بسیاری از آنان توان رعایت بهداشت فردی را ندارند.

قجقی با اشاره به اینکه در شرایط عادی به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های شاد و مفرح برای سالمندان برگزار می‌شد و هر هفته کارشناسان سلامت و فیزیوتراپی برای حفظ سلامت جسمی آنان به مرکز می‌آمدند، گفت: در شرایط فعلی برای محدود کردن ترددها به جز تردد کارشناسان مرکز بهداشت، تمام این برنامه‌ها تعطیل شده که تاثیر منفی بر روحیه سالمندان گذاشته است.

وی گفت: چاره ای جز محدود کردن رفت و آمدها به مرکز و منع خروج سالمندان برای حضو در جمع خانواده ها نداریم چرا که یک اشتباه ممکن است به قیمت ابتلای بسیاری از سالمندان به کرونا تمام شود.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، همه شهرهای این استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز چهارشنبه اعلام کرد که تاکنون ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *