پایگاه خبری پریشهر

« خدمت » ادبیات جدید سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری

 

IMG 20240624 010009 799 300x300 - « خدمت » ادبیات جدید سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری

جافصل جدیدی از گفتمانها و ادبیات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گشوده شد .
محدودیت زمانی برای تبلیغات ، تمرکز تبلیغات در بستر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و فلترومها ، تغییر رویه و مهندسی مناظره‌ها و همسویی تفکری اکثریت نامزدها (اصولگرا) در تقابل با تفکر جریانی اصلاح طلب ادبیات سیاسی در گفتمانهای مناظره‌ای انتخابات ریاست جمهوری را دستخوش تغییرات اساسی کرده است .
دلایل ذکر شده از سویی و فضای حاکم بر جامعه مترتب از یک حادثه غم انگیز از شهادت رئیس جمهور ، تبیین ابعاد خدمتی و اثرگذاری رئیس جمهور شهید و الگو دهی آن به عنوان خادم جمهور صفحه‌ای زرین و رنگین از ادبیات سیاسی را در جامعه حاکم کرد .
تشنگی جامعه به ” خدمت ” ، ” مردمی بودن ” ، برتری عملکردی خدمتی در برابر دولتهای پیشین ، توجّه به امور مغفول مانده چون راه‌اندازی و احیای واحدهای اقتصادی و تولیدی ، بازگشت کارگران به کار ، تقویت اقتصادی خانواده های کم برخوردار در دهکهای پایین جامعه به روش افزایش سرانه یارانه‌ها ، توزیع کالابرگهای الکترونیکی ، توجّه به تولید مسکن ، تقویت دیپلماسی سیاسی با کشورهای همسایه و ارتقای سطح مناسبات با کشورها که در توسعه و توانمندی اقتصادی کشور اثربخش بوده است و همه و همه این خدمات ، موجب بروز و ظهور فرهنگ و ادبیات جدیدی در دیپلماسی عمومی کشور شد که به واژه ” خدمت ” شهرت یافته است .
در همین راستا نامزدهای انتخاباتی ریشه و بستر شعارهای انتخاباتی خود را از همین گلواژه سیاسی ” خدمت ” برگزیدند و در نهان و آشکار سیاستهای کلان دولت پیشنهادی را با ادبیات جدید ” خدمت ” برنامه‌ریزی کردند .
در مناظره های انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری کمتر از بگو و مگوهای سیاسی و جریانی و حاشا برخی از ناگفته ها و … ادبیات نخ نمای تبلیغات مناظره ای در دوره های پیشین به چشم می خورد و در ازای آن نامزدها از هر دو طیف سیاسی درصدد برجستگی عملکردی خود در تصدی مسئولیتهای کشور و اثربخشی آن می باشند و عملاً سعی دارند تداعی واژه خدمت خود را با عملکرد و کارنامه خود رقم بزنند .
به همین اهمّیت و توجّه نقش واژه ” خدمت ” بیشتر برجسته می شود .
حال ۶ نامزد انتخابات چهاردهم چگونه از این ادبیات سیاسی انتخابات استفاده می کنند ؟
✓ هر یک از نامزدها با بیان عملکردهای خود در مسئولیتهای اجرایی در صدد برجستگی واژه خدمت در کارنامه خود می باشند . از اجرای طرح های عمرانی و خدمات شهری و توجّه به فرهنگ و هنر ، خانواده تا نظام سلامت و ارجاع ، آموزش و هر یک از نامزدها به فراخور مسئولیتهای خود در ۴ دهه گذشته به آن می پردازند .
امّا سؤال اینجاست چرا واژه خدمت برجسته شده است و عنوان شعار یا بخشی از شعارهای نامزدهای انتخاباتی به آن معطوف شده است .
به درستی می توان پاسخ آنرا از عملکرد خدمتی خادم جمهور شهید آیت الله رئیسی بدست آورد . پُرکاری ، تلاش شبانه روزی ، دغدغه مندی و دلسوزی برای مردم کشور ، تحقّق وعده ها و پیگیریهای مجدانه شهید جمهور از آن به عنوان یک الگوی جهانی خدمتی ساخته است و این عطش تشنگی استمرار خدمت بی ادعا و بی منت موجب شد تا نامزدها هم در ادامه مسیر توجّه دهی مردم به این گلواژه روی آورند و نام دولت خود را دولت خدمت ، خدمت و پیشرفت یا ادبیات نزدیک به آن برگزینند .
به یقین مردم ایران عزیز هم با ارزیابی دقیق از عملکرد و کارنامه نامزدهای انتخاباتی برای رفع عطش خدمت به نزدیکترین شاخص به رئیس جمهور شهید را برمی گزینند تا با ادامه مسیر شهید جمهور دست نیافتنی های دولتهای پیشین در قبال خدمت به مردم دست یافتنی شود و مردم طعم واقعی خدمت را بچشند .
ملّت ایران آگاه هستند که خدمت از شعارگویی ها بدست نمی آید لیکن با عملکرد ، کار و تلاش این واژه ساختنی می شود که رئیس جمهور شهید به برجستگی و رنگینی خون خود و شهدای خدمت آنرا به زیور خدمت آراسته است .
تداوم و استمرار راه رئیس جمهور شهید از خدمت به مردم رمز و کلید موفّقیت دولتمندان خواهد بود .
نامزدهای انتخاباتی ، این گوی و این میدان که چگونه واژه خدمت را تفسیر و ترجمان کنید .

#عبدالرسول جوادی بالاجاده

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *