پایگاه خبری پریشهر

N82417827 71387949 - جوابیه روابط عمومی بیمارستان شهدای بندرگز  و توضیح پریشهر

جوابیه روابط عمومی بیمارستان شهدای بندرگز و توضیح پریشهر

۲۱ تیرماه ۱۴۰۳


پزیشهر- پیرو انتشار گزارشی با عنوان“استفاده چندباره از ست سرم چشمی یکبار مصرف” در بیمارستان شهدای بندرگز، روابط عمومی این بیمارستان جوابیه ای را برای پایگاه خبری پریشهر ارسال کرد که قبل از انتشار جوابیه، توضیحاتی برای مخاطبان ارائه خواهد شد و  انتظار است مدیریت بیمارستان نسبت به شفاف سازی موضوع اهتمام ورزد.

به منظور تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی های جامعه، هرگونه دستور العمل یا مجوز وزارت بهداشت مبنی بر مجاز بودن استفاده از سرم چشمی تا ۳ بار، به همراه تاریخ و شماره از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شود.

بر فرض وجود چنین مجوزی، چه ساز و کاری وجود دارد که مشخص کند از یک ست سرم چشمی تا به حال چند بار و برای چند بیمار استفاده شده تا از چرخه خارج گردد؟

صراحتاً اعلام نمایید اینکه گفته شده رسوبات ریز و درشت مربوط به بیماران قبلی بعد از استریلیزه کردن، در ست های چشمی دوباره بسته بندی شده وجود داشته صحت دارد یا خیر ؟

اساساً واحدهای نظارتی همچون کنترل عفونت و یا کارشناسان در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تا به حال چند مرتبه به صورت سرزده بازدیدی از این ست سرمهای چشمی پس از ضدعفونی و بسته بندی مجدد داشته اند!؟ گزارشی در این خصوص ارایه نمایید.

مطابق جوابیه ی بیمارستان، شهروندان به این عمل نیاز مبرم دارند! در صورتی که آب مروارید در زمره عملهای اورژانسی نیست که پای مرگ و زندگی بیمار وسط باشد. آیا درست است با توسل به هر روشی صرفاً تعداد عملهای جراحی آب مروارید را بالا برد؟  آیا بهتر نیست بیماران، متناسب با تعداد سهمیه ی ست سرمی که شرکت توزیع کننده برای این بیمارستان در نظر گرفته، پذیرش شوند؟ آیا این حق بیمار نیست که دست کم تا زمان رفع محدودیت های ناشی از تحریم، از وضعیت خاص ابزاری که قرار است در جراحی مورد استفاده قرار گیرد، مطلع باشد؟

 

در پایان بر این مهم پافشاری میکنیم که رسانه و مسوولین هر یک به شیوه خود و بر حسب وظیفه ای که بر دوش دارند می کوشند تا در مسیر خدمت رسانی به مردم حرکت کنند. طرح هرگونه سوال و ابهام از سوی رسانه، به عنوان نماینده افکار عمومی، نه تهدید که فرصتی برای روشنگری و خاتمه بخشی به ظن و گمان‌ها و اخبار درگوشی است. بهره گیری از ادبیات تهدید در برخورد با رسانه نه کارآمد است و نه پذیرفتنی.

 

جوابیه روابط عمومی بیمارستان شهداء بندرگز به خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی پریشهر:

 

دستگاه فیکو اینفینیتی الکان یک دستگاه پیشرفته در حوزه چشم پزشکی، ساخت کشور آمریکا، که جهت انجام عمل های جراحی کاتاراکت در بیمارستان  شهداء بندرگز استفاده می گردد. با توجه به تحریم های صورت گرفته به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی واردات و عرضه آنها با مشکل جدی روبرو گردیده، به همین دلیل شرکت توزیع کننده با توجه به موجودی و واردات محدود با سهمیه بندی به توزیع آنها در سراسر کشور پرداخته که این مرکز هم هر ماه طبق سهمیه از شرکت خریداری می نماید.

 

با توجه به مشکلات عدیده چشمی بیماران و نیاز مبرم بیماران و تعداد بیشمار بیماران و همچنین مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور از چند سال قبل کاسِت چشمی به صورت یکبار و رابط کاست چشمی (تیوب چشمی) پس از استریلیزاسیون با دستکاه پلاسما مجدد مورد استفاده قرار میگیرد که این امر طبق استاندارد و تحت نظر کارشناس کنترل عفونت و واحد استریلیزاسیون صورت میپذیرد.

 

شایان ذکر است این مهم در کل کشور انجام میگردد و مورد تایید چشم پزشکان به علاوه دو متخصص چشم پزشک این بیمارستان می باشد.

 

دستگاه فیکو اینفنیتی آلکان از حساست بسیار بالایی برخوردار بوده که در صورت وجود کوچکترین مشکل پیام خطا و تعویض ستهای مربوطه صادر می نماید.

 

طبق آمار سیستم HIS بیمارستان شهداء: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۵۰ بیمار ویزیت چشم و ۴۲۰ عمل جراحی چشم، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۲۴۷ ویزیت چشم و ۱۲۰۹ عمل جراحی چشم و  تنها در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۰۶٨ ویزیت چشم و ۴۲۷ عمل جراحی چشم در این مرکز انجام گردیده است که به طور مجموع تنها از سال ۱۴۰۱ تا به حال تعداد ۲۰۵۶  عمل جراحی چشم صورت گرفته و بعلاوه اعمال سال های گذشته حتی یک مورد عفونت ناشی از عمل جراحی چشم با فرایند پیش گفت گزارش نگردیده است. ولیکن با توجه به ظرفیت موجود و همه ی توان اتخاذ شده و تعداد عمل های انجام شده در حدود ۳۰۰ بیمار در حال حاضر در انتظار جراحی می باشند.

 

یکی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه سلامت برای تمامی اقشار جامعه کاهش هزینه درمان بوده که هزینه عمل جراحی مذکور در این مرکز در حدود ۲۰۰ هزار تومان می باشد و ارتباطی به وسایل مصرفی و مدت بستری ندارد و به صورت گلوبال محاسبه میگردد در صورتی که همین عمل به گفته بیماران در مراکز خصوصی بین۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه خواهد د

اشت. بیماران این مرکز از کل استان گلستان و همچنین استان های همجوار می باشند. آخرین قیمت تیوب چشمی با توجه به نواسانات ارزی در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱۲ هزار تومان می باشد که به اشتباه ۶۰۰ هزار تومان ذکر گردیده است.

 

در آخر خبرنگار پایگاه خبری فوق بصورت جهت دار و ناقص تیتر تایید روابط عمومی بیمارستان را جهت تخریب و تشویش اذهان عمومی منتشر نموده و با توجه به اینکه بخشنامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مقامات قضایی رویه فوق را تایید نموده اند منبع کارشناسی این خبرگزاری که اقدام به نشر چنین مطالب نادرستی زده اند چه مرجعی می باشد؟

 

بیمارستان شهداء بندرگز به منظور حفاظت از وضعیت روحی و جسمی بیماران از نظر حقوقی و حقیقی، خواهان جلوگیری از انتشار خبرهای کذب می‌باشد و در صورت لزوم، پیگیری حقوقی را حق خویش می‌داند.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *