پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
مختومقلي فراغي

برگزاری آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی

پایگاه خبری پریشهر– آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاهش در روستای «آق توقای» شهرستان مرزی مراوه‌تپه با حضور مقامات دو کشور ایران و ترکمنستان برگزار شد.

معاون وزیر فرهنگ کشور جمهوری ترکمنستان در این آیین گفت: شاعر شهیر ترکمن مختوقلی فراغی در سرودن اشعارش اخلاقیات و معنویات را سرچشمه خود قرار داده است.

نورصحت شیریم‌اف  افزود: مراسم‌های بزرگداشت سالگرد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی فقط در ایران و ترکمنستان نبوده بلکه در سایر کشورها چنین مراسم‌ها و جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بابت این که شرایط فراهم شد تا بتوانیم مقبره شاعر شهیر ترکمن و پدر بزرگوارش را زیارت کنیم، کمال تشکر را دارم.

معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز رفت‌وآمد بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان تداوم داشته و فعالیت‌های فرهنگی ادامه‌دار باشد.

وی گفت: رفت و آمد و مراودات اجتماعی بین ۲ کشور دوست و بردار ایران و ترکمنستان از گذشته دور بوده و ادامه دارد که در حال حاضر ما در رابطه با مبادلات فرهنگی و مراودات اجتماعی با ۲ کشور داریم‌، روابط دوستانه در پیش گرفته‌ایم.

معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان یادآور شد: در سایه حمایت‌های رهبر ملی ترکمنستان و رییس جمهوری اسلامی ایران، رفت و آمد و فعالیت اقتصادی، روز به روز افزون شده است.

10 - برگزاري آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی
استاندار گلستان

 مختومقلی فراغی شاعری وحدت‌گرا است

استاندار گلستان نیز در این مراسم  گفت: در بین شاعران کشور ما هیچ شاعری به اندازه مختومقلی وحدت گرا نیست.

علی محمد زنگانه افزود: مختومقلی نیاز به تجلیل ما ندارد بلکه ما نیازمند اندیشه‌های او هستیم زیرا مختومقلی آیینه تمام نمای فرهنک و زبان و هنر قوم ترکمن است.

وی  اضافه کرد: هر سال در برگزاری مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی همه اقوام و مذاهب ساکن در گلستان نقش آفرینی می‌کنند.

زنگانه با اشاره به محبت و ارادت مختومقلی فراغی به ائمه معصومین از جمله امام رضا (ع) گفت: به برکت آموزه‌های این شاعر امروز بسیاری از ترکمن‌ها ضمن اینکه به زیارت امام رضا (ع) می‌روند، نام فرزندان خود را نیز «رضا، معصومه و مشهدجان» نام‌گذاری می‌کنند.

استاندار گلستان همچنین برلزوم تلاش بیشتر هنرمندان ۲ کشور ایران و ترکمنستان برای ساخت فیلم زندگی مختومقلی فراغی و تحقق قول‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مبنی بر برگزاری هفته فرهنگی بنام این شاعر بلند آوازه تاکید کرد.

وی افزود: امروز همگرایی مذاهب و اقوام گلستان در پرتوی شعر و عرفان مختومقلی فراغی تجلی یافته که باید تقویت شود.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.
آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *