پایگاه خبری پری شهر

پریشهر

وضعیت فوق قرمز شهرهای گلستان

پریشهر- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: مطابق آخرین رنگ‌بندی‌ اعلام شده توسط ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، وضعیت هر ۱۴ شهرستان این استان شمالی قرمز و در برخی نقاط نیز فوق قرمز است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های گرگان، مینودشت، علی‌آباد کتول، آزادشهر، کلاله، کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گنبدکاووس نیز وضعیت کرونایی فوق قرمز و رو به سیاه دارند.

وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا در گلستان سبب شد تا در برخی شهرهای این استان از جمله گرگان و گنبدکاووس فعالیت مشاغل گروه ۲، سه و چهار به مدت ۲ هفته تعطیل و حضور در تمامی تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهری ممنوع شود.

مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و در شرایط قرمز شیوع کرونا، تنها گروه شغلی یک شامل ۲۹ رسته مربوط به واحدهای صنفی مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم از جمله داروخانه‌ها، سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز خدمات عمومی و واحدهای تولید و توزیع کننده مواد لبنی و پروتئینی مجاز به فعالیت هستند.

همچنین طبق این دستورالعمل فعالیت مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی پزی، خشکبار و آجیل فروشی، ممنوع است.

وی افزود:  شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان هزار و ۴۱۴ نفراست که از این تعداد ۱۵۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵۲ نفر از آنان وخیم و با دستگاه ونتیلاتور به حیات ادامه می‌دهند.

فاضل اضافه کرد: ظرفیت در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی گلستان هزار و ۵۰۰ تخت است که هم اکنون ظرفیت بیشتر بیمارستان‌های استان تکمیل شده و مابقی نیز با روند افزایشی فعلی بیماری درحال تکمیل شدن است.

به گفته وی، اکنون میانگین بستری روزانه مبتلایان به کرونا در گلستان حدود ۴۰۰ نفر و میزان ابتلا به این بیماری نیز ۱۱ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: روزانه بیش از هزار نفر نیز با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی استان به صورت سرپایی تحت درمان قرار می‌گیرند و دوره نقاهت خود را در منزل سپری می‌کنند.

فاضل تصریح کرد: وضعیت فعلی شمار بیماران بستری و سرپایی کرونا در گلستان نشان دهنده قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز و بسیار وخیم بیماری است که این وضعیت به مراتب بدتر از زمان شروع کرونا در اسفند ۹۸ و فروردین سال گذشته می‌باشد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *