پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
تقدیر از دکتر سارلی

نکوداشت ربع قرن فعالیت دکتر اراز محمد سارلی

انتشار در تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۲ در ساعت ۱۰:۲۵ ق٫ظ

نکوداشت ربع قرن فعالیت مطبوعاتی و انتشاراتی دکتر سارلی
نشست دورهمی تشکل سرای فرهنگ و رسانه با حضور روزنامه نگاران و اصحاب فرهنگ و رسانه استان گلستان در شامگاه چهارشنبه هجدهم اسفند ماه در گرگان رگزار گردید.
در این مراسم که بانی آن تشکل سرای فرهنگ و رسانه گلستان بود از خدمات و فعالیت های دکتر ارازمحمد سارلی تجلیل شد.
دکترسارلی ضمن تشکر از بانیان این مراسم گفت در دوران دانش آموزی چهار کتاب نوشتم که یکی از آن ها کتاب ترکستان در تاریخ بود. خانواده ما اهل قلم بودند. برادرم احمد سارلی به عنوان پدر داستان نویسی نوین ترکمن محسوب می شود. تا به امروز این قلم می نویسد. مختومقلی میگوید تاراشلاپ شاغتلاتغین گونگله گله نینگ سندن سونگقی لاره یادیگار بولار
هر چه بر دل داری بنویس
من به دنبال فراغی هستم مردم به دنبال گذر آزاد ، فکر آزاد، باشند از این تحجر بیرون آیند مختومقلی شخصیتی تقریبی است در حدود ۴۰ شعرش از امامان می گوید
سارلی افزود: سال ۷۴ متقاضی شدم سال ۷۶ مجوز انتشارات و فصلنامه فراغی را گرفتم و سپس ادامه دادم . رسالت ما به عنوان نویسنده این است که یک قدم به جلو برداریم پیشقراول فکری فرهنگی جامعه باشیم مردم را به فضای بهتری رهنمون سازیم.

وی افزود: تا الان ۲۰۰۰ عنوان کتاب چاپ کردیم . یکی از دغدغه های من این است که در قرنی که کاغذ دارد حذف میشود کار نشر در این مملکت چطور ادامه می یابد؟ فکر میکنم ما همه باید برویم به سمت دیجیتالی شدن ، منتهی کتاب های کاغذی جایگاهش را عوض نمی کند. با دیجیتالی شدن رسانه ها به سطحی گراییدند، ولی نشریات مکتوب به سمت عمق میروند.
در این مراسم رئیس رسانه اداره کل ارشاد گلستان گفت: فصلنامه فراغی حداقل ۲۵ سال کار میکند از نشریات ارزشمند و قانونمند فرهنگی استان است.
رمضانی افزود: ما رسانه ای ها یادگار بهارها ,دهخداها و سور اسرافیل ها و . .هستیم. از نظر کمیت خیلی جلو آمدیم ولی از نظر کیفیت هنوز مشکل داریم و نیازمد به فعالیت بیشتر هستیم.
احمد خواجه نژاد عضو شورای تشکل فرهنگ و رسانه گفت: هدف از این نشست ها صله ی رحم و ارتباط بین اهالی رسانه است. ما در واقع از یک صنف و یک خانواده هستیم و با مشکلات مشترک مواجه هستیم.امروز در اولین نشست از فعالیت ها و تلاش های مطبوعاتی یک ربع قرن دکتر سارلی قدردانی کردیم . ایشان در زمینه فعالیت مطبوعاتی بصورت مجموعه فصلنامه فراغی و در قالب انتشارات فراغی تلاش های ارزشمندی داشتند.. این نشست ها را حداقل فصلی یکبار ادامه خواهیم داد.
رحمت الله رجایی مدیر عامل سرای فرهنگ و رسانه گفت : نشریه فراغی از جمله نشریات وزین و ارزشمند و خوب ماست. گنجینه ای از اطلاعات در مورد ترکمن هاست. رنج ها و دردهای مردم را منعکس می کند. به مسائل ترکمن های سراسر ایران می پردازد حتی به ترکمن های استراوپل مهم نظر دارد. به قزاق ها می پردازد. آبای شاعر قزاق را معرفی می کند. به رسانه ها حساس است. بعد از اینکه صحرا تعطیل شد از آن به سادگی نگذشت، ارج نامه ای برای ایزدی نوشت. ندای ترکمن حلیم بردی عادل را چاپ کرد.
آخوند بلفکه گفت: بنده شاهد فعالیت ها و تلاش های دکتر ارازمحمد سارلی در عرصه فرهنگ و ادبیات ترکمن بودم، به لحاظ فکری و اندیشه ای از ایشان بسیار متاثر بودم و از ته دل وی را می ستودم. دکتر سارلی در عرصه های مختلف تاثیرگذاری داشته و نقش راهبردی در منطقه ایفا نمودند.
روح الله کلانتری مدیر مسیول هفته نامه آفتاب گلستان ضمن تشکر از تشکل فرهنگ و رسانه برای برگزاری این نشست وتحلیلی از شرایط مطبوعات استان گفت: امروز امنیتی کردن مطبوعات یکی از مشکلات ماست. باید نگاه مسیولان نسبت به مطبوعات و رسانه ها تغییر کند.مطبوعات تهدید نیستند بلکه فرصت هستند . وی در ادامه با اشاره به سابقه دیرینه خود با دکتر سارلی تاکید کرد: ایشان یکی از چهره های ارزشمند مطبوعاتی استان است و بیشتر مطالب فصلنامه فراغی تولید محتواست .وی در ادامه با اشاره به ضرورت گسترش نهادهای مدنی مطبوعاتی بیان داشت: راه توسعه و پیشرفت کشور توجه به نهادهای مدنی است.مسئولان کشور و استان باید در جهت تقویت این نهادهای مدنی همکاری بیشتری داشته باشند. روزنامه نگار یعنی منتقد همیشگی وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب است..
موسی جرجانی گفت : من ۳۵ کتابم را در انتشارات مختومقلی فراغی چاپ کردم اولین کارمشترک ما یادنامه مختومقلی بود ایشان خانوادگی کار میکنند همسرایشان نویسنده است و ۱۰ اثر نوشته است. ما شاعران و نوبسندگان منطقه را تشویق کردیم که در انتشارات مختومقلی منتشر کنند.
لطیف ایزدی مدیر مسئول مجله ترکمن دیار نیزگفت: نکوداشت مؤسسه انتشارات مختومقلی فراغی در واقع تجلیل از مدیر فرهیخته آن می باشد. چرا که گفته اند: شرف المکان بالمکین . اعتبار و ارزش موسسه انتشاراتی مختومقلی فراغی به وجود دکتر سارلی می باشد. ایشان شخصیتی چند بعدی است که در زمینه های مختلف نویسندگی ، تدریس، تالیف ، ترجمه ، نشر، سخنرانی در مجامع علمی ، فعالیت مجازی حضور مستمر و مؤثر دارد. در
این نشست گل محمد گل محمدی، عبدالسلام مهیمنی، علی بایزیدی، رجب پیرا، راییجی ، مریم قرآنی، ستار بردی فجوری، کاکا بغیازی، صالح کاهانی و شایان حق شناس دیدگاههای خود را بیان کردند. در پایان مراسم تندیس و هدیه ای معنوی از طرف تشکل فرهنگ و رسانه گلستان به دکتر سارلی اهداء گردد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *