پایگاه خبری پری شهر

پریشهر
parishahr.ir faraghi - تدريس اشعار مختومقلي فراغي در قزاقستان

تدریس اشعار مختومقلی فراغی در قزاقستان

روح اله هراتی: سرکنسول قزاقستان در گرگان باتمجید از جایگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن در بین اقوام مختلف، از چاپ دیوان این شاعر بلند آوازه ایرانی به زبان قزاقی خبر داد و گفت که در حال حاضر اشعار مختومقلی در مدارس و دانشگاه‌های قزاقستان تدریس می‌شود.nvd

آیدجان آیداشف عصر چهارشنبه در حاشیه همایش ادبی مختومقلی فراغی ویژه دویست و هشتاد و هشتمین سالروز ولادت این شاعر و عارف نامی ترکمن در گنبدکاووس به خبرنگاران اظهارداشت که مختومقلی از شاعران شایسته و بزرگ قوم ترکمن است که دیوان اشعارش به زبان‌های مختلف چاپ شده است.

وی افزود: دیوان اشعار مختومقلی فراغی اخیر توسط یکی از شاعران بزرگ قزاقستان به نام “قنات بیگ” از زبان اصلی ترکمنی به زبان قزاقستانی ترجمه و چاپ شده است.

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی در حاشیه این همایش ادبی  گفت که مختومقلی در پویایی ادبیات نوین ترکمن نقش اساسی داشته و تاثیرگذار بوده است.

امانقلیچ شادمهر افزود: استفاده مختومقلی از محیط پیرامون و ادبیات عامیانه زمان خود از جمله ضرب المثل‌ها و فولکلور و تلفیق آن با آیات قرآن، احادیث، اشعارش را ماندگارتر کرد.

وی اضافه کرد: امروز همه اشعار مختومقلی که با مضامین مختلف سروده شده، زبانزد است زیرا در سروده‌های خود از اشعار شاعران بزرگ گذشته الهام گرفته و استفاده کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان نیز در این مراسم گفت که مختومقلی فراغی فقط یک شاعر نبود بلکه یک عارف و عالم بود که تمام جغرافیای سرزمینی آسیای میانه جولان داده است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی افزود: دعوت به وحدت و اتحاد مسلمانان و اقوام با یکدیگر سبب شده تا مختومقلی فراغی نه تنها در بین قوم ترکمن بلکه در بین دیگر اقوام و مذاهب نیز مورد احترام باشد.

به گزارش ایرنا، پیش از این همایش ادبی از تندیس مختومقلی فراغی در میدان منتسب به این شاعر در ورودی شهر گنبدکاووس با حضور فرماندار ویژه، شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهر  رونمایی شد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - تدريس اشعار مختومقلي فراغي در قزاقستان

شهردار گنبدکاووس دراین مراسم رونمایی از تندیس مختومقلی فراغی گفت که ساخت تندیس این شاعر و عارف شهیر ترکمن و نصب آن در میدان ورودی این شهر از سمت شمال، مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان است که با هزینه ۲ میلیارد ریال از منابع شهرداری ساخته شد.

منصور طعنه گنبدی افزود: ارتفاع این تندیس بتنی چهار متر است که روی تپه سنگی به ارتفاع ۲ متر نصب شده ضمن اینکه برای زیباسازی میدان مختومقلی فراغی نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از منابع مالی شهرداری گنبدکاووس هزینه شده است.

وی اضافه کرد: مجسمه مشاهیر و فرهیختگان بزرگی که در گنبدکاووس زیسته یا درس خوانده‌اند به تدریج در سایر میادین شهری و بوستان‌ها نصب خواهد شد که برنامه بعدی شهرداری ساخت تندیس ابوعلی سینا در میدان سینا این شهر است.

طبق اسناد تاریخی، ابوعلی سینا در زمان آبادنی شهر تاریخی جرجان در این منطقه مشغول تحصیل و تدریس بود.

در همایش ادبی مختومقلی فراغی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مسوول نمایندگی وزارت خارجه در استان و برخی مهمانان که برای این همایش مقاله علمی ارسال کرده بودند، به همراه جمعی از شهروندان و گروه‌های هنری حضور داشتند.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

ائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تمجید از جایگاه مختومقلی فراغی در تاریخ ادبیات ایران و اشعار وحدت بخش‌ وی، تصریح کرد که این شاعر و عارف ترکمن، شاعر تقریب مذاهب است و در سلوک مذهبی خود با هوشمندی و استفاده از فصول مشترک مسلمانان همگان را به تقریب دعوت می‌کند.

غلامرضا منتظری اظهار داشت: این شاعر بلند آوازه ترکمن در اشعارش از وحدت و انسجام سخن می‌گوید و بیان می‌دارد که اگر ملتی اتحاد و انسجام نداشته باشد به انحطاط و نابودی کشیده خواهد شد.

وی با تاکید برضروت شاخت مشاهیر و مفاخر کشور و بزرگداشت یاد و نام آنها خاطرنشان کرد که مشاهیر و مفاخر تکیه گاه و پشتوانه مستحکم فرهنگی یک ملت هستند که نباید فراموش شوند.

منتظری بابیان اینکه ایران اسلامی از حیث مشاهیر و مفاخر کشوری ثروتمند است، گفت: در آسمان علم، ادب و هنر این کشور ستارگانی زیادی می‌درخشند که مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن یکی از آنها است.

نماینده مردم گرگان و آقلا در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مختومقلی فراغی در حیات پر خیر و برکت خویش، خوش درخشید و امروز افکار و اندیشه نابش در قالب دیوان اشعار در اختیار همگان قرار دارد و هرکس می‌تواند به اندازه توان از آن بهره‌مند شود.

منتظری اضافه کرد: مختومقلی قراغی همانند سعدی در همه اشعارش به اصل طلایی اخلاق تکیه دارد و در حین حال تنفر خویش از واژه‌هایی مانند دروغ، غیبت و افترا را به‌صورت آشکار مطرح می‌کند.

وی توکل به خدا را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی مختومقلی فراغی ذکر کرد و اظهار داشت: این شاعر بزرگ در مکتب و بیشه‌ای ظلم سیتز پرورش یافته و عدالت را رکن اصلی جامعه برای مقابله با فساد می‌داند.

منتظری در پایان سخنان خویش پیشنهاد تا در سال‌های آینده و بهبود شرایط بیماری کرونا، زمینه حضور شاعران سایر کشورهای جهان بالاخص کشورهای آسیای میانه در مراسم‌های نکوداشت مختومقلی فراغی فراهم شود تا پیام عزت بخش این شاعر در همه جهان طنین انداز شود.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *