پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
01 23 - مسير ثبت ديوار دفاعي گرگان در يونسكو دشوار است

مسیر ثبت دیوار دفاعی گرگان در یونسکو دشوار است

انتشار در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۲ در ساعت ۰۰:۲۷ ق٫ظ

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان گلستان درحالی از دشواری ثبت دیوار دفاعی گرگان سخن گفت که انگار این مشکلات ناخواسته در سالهای گذشته بر این اثر تاریخی تحمیل شد.

طالبیان صراحتا وجود برخی موانع داخلی را عامل دشواری ثبت این اثر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو برشمرد و اعلام کرد: تخریب بخشی از این دیوار طی چند سال گذشته و ساخت خانه بر روی آن امری طبیعی است اما احداث برخی پروژه‌ها بر روی دیوار بدون مطالعه دقیق از سوی مشاوران توجیه ناپذیر است.

این مقام میراث فرهنگی کشور اما نگفت که در زمان احداث پروژه ها بر روی دیوار دفاعی گرگان، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چه نقشی داشت و چرا مانع از اجرای پروژه ها نشد.

طالبیان در نشست با استاندار گلستان نیز اظهار داشت: این اثر تاریخی با توجه به قدمت چند هزار ساله ، کارکرد و اندازه قابل مقایسه با دیوار چین است اما به دلیل  از بین رفتن‌ بخش وسیعی از دیوار گرگان در طول تاریخ، توقع بازسازی کامل این اثر تاریخی وجود ندارد

وی ادامه داد: تلاش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی می‌تواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در مسیر ثبت جهانی این اثر باشد.

وی اظهار داشت: دیوار دفاعی گرگان در لیست موقت ثبت فهرست یونسکو قرار دارد که تصویب نهایی آن نیازمند نقشه‌برداری اصولی است و اگر عملیات نقشه‌برداری  تا اواخر امسال به پایان برسد، ثبت جهانی این اثر اواخر تابستان سال آینده مورد بررسی و تایید یونسکو قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: ۲۰ میلیارد ریال از هزینه مورد نیاز نقشه‌برداری دیوار دفاعی گرگان تامین شده اما اتمام آن نیازمند اعتبار بیشتر از سوی استان و وزارتخانه است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *