پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

رونمایی از ۵ جلد کتاب انقلاب اسلامی در گلستان

انتشار در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ساعت ۰۳:۲۰ ق٫ظ

روح اله هراتی- آیین رونمایی از پنج جلد کتاب “انقلاب اسلامی در گلستان به روایت اسناد ساواک”، تجیلل از مبارین انقلاب اسلامی و تمبر یادبود  با حضور وزیر اطلاعات در رگان برگزار شد.

وزیر اطلاعات در این آیین گفت: رسالت ساواک این بود که از پیروزی مبارزات جلوگیری کرده و آن را به ناکامی بکشاند و در این مسیر از هر راهی برای قطع دسترسی مردم به بیانیه های امام و دیدگاه های نهضت استفاده کرد.

حج الاسلام سید محمود علوی اظهار داشت: انتقال حقایق تاریخ انقلاب اسلامی برای آگاهی نسل آینده از ستم‌ستیزی‌ مردم ایران در دوران طاغوت و عبرت‌گرفتن از چند دهه مبارزه با ظلم و ستم رژیم ستمشاهی ضروری است.

وزیر اطلاعات افزود:  تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده که همه جای ایران در مبارزه با طاغوت به نهضت حضرت امام (ره) پیوستند که دلسوزان جامعه باید بکوشند همه رخدادهای این نهضت را به عنوان امانتی سنگین در اختیار آیندگان قرار دهند.

علوی گفت: اسناد منتشر شده ساواک فقط بخشی از تاریخ مبارزاتی کشور است چرا که این سازمان به تمام مبارزات اشراف کامل نداشت و در این شرایط نویسندگان مبارز باید برای بازگویی جنبه های گوناگون مبارزات تلاش کنند.

وی همچنین گلستان را دارای تاریخ پرافتخار در معرفی ستاره های درخشان تاریخ علم و فرهنگ دانست و گفت: در همه دوره‌های تاریخی چهره های برجسته علمی از این سرزمین برخاستند و هیچگاه جوشش علم و ادب در آن خاموش نشد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: امانت داری و واگذاری مسوولیت به اهلش بخشی از تکالیف جمعی و از جمله مسوولیت های واگذار شده قرآن و اسلام به فرد و جامعه است چرا که انجام آن در سرنوشت جامعه اثر گذاشته و می تواند آن فرد یا جامعه را به ذلت کشانده یا عزت بخشد.

وی به تفاوت دیدگاه قرآن با برخی تفکرات غربی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دیدگاه برخی نظریه پردازان اروپایی، اصالت فرد و جامعه در موارد زیادی با تردید مواجه شده، اسلام به فرد و جامعه اصالت و شخصیت بخشیده و نقش آنها را به صورت فردی و مجزا در تعیین سرنوشت جوامع موثر می داند.

وی بیان کرد: بر همین اساس خداوند در قرآن برای انسان در مسیر ادای تکلیف فردی مسوولیت های قایل شده که از آن جمله برقراری عدالت، خیرخواهی، مبارزه با طاغوت و ظلم ستیزی است.

جلالی مدیرکل اطلاعات گلستان هم در این آیین  گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد تاریخ معاصر کشور است که مرهون تلاش ها و جانفشانی های مردان و زنانی است که بدون چشم داشت و فقط برای انجام رسالت دینی، برپایی عدل و زمینه سازی ظهور حکومت جهانی آخرین مصلح به مبارزه با طاغوت پرداختند.

وی بیان کرد: مردم گلستان همانند دیگر نقاط کشور نقش مهم و ماندگاری در پیروزی این حرکت جهادی عظیم و جهانی داشتند و طلیعه این حرکت با همراهی نهضت حضرت امام(ره) از دهه ۴۰ شمسی بود که در ۱۵ خرداد ۴۲ به اوج رسید.

مدیرکل اطلاعات به تهیه طوماری برای آزادی و پشتیبانی از حضرت امام (ره) توسط مردم گرگان در سال ۴۲ اشاره کرد و گفت: اقداماتی چون حفظ و یاد امام(ره) و تبعیت از ایشان به عنوان رهبر نهضت توزیع تصاویر معظم له در میان دیگر مردم با وجود همه خطرهای دهه ۴۰ و ۵۰ در این منطقه انجام شد.

استاندار گلستان نیز در این آیین بیان تاریخ را برای حفظ هویت جامعه ضروری دانست و گفت: ندانستن تاریخ هزینه های گزافی برای جامعه دارد و تلاش هایی که در روایت کتاب های منتشر شده از سوی وزارت اطلاعات با تکیه بر اسناد ساواک انجام شده بخشی از این تلاش ها برای آگاهی از تاریخ ایران است.

هادی حق شناس اظهار داشت: دستاوردهای فیزیک و شیمی با پرداخت پول قابل تهیه و استفاده است اما هویت جامعه با تکیه بر رویدادهای تاریخی قابل خرید و معامله نیست.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *