پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه هفتم

حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه هفتم

پایگاه خبری پریشهر: نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: هدف برنامه هفتم توسعه حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا با کمک آن زیرساخت‌های موردنیاز توسعه همه‌جانبه کشور بیشتر تقویت شود.

محسن زنگانه در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های مرتبط گلستان در گرگان با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی برای شتاب در توسعه کشور، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حامی و مدافع بخش خصوصی برای رونق اقتصاد کشور است.

وی یادآور شد: این کمیسیون بیش از گذشته آمادگی دارد تا پیشنهادهای نمایندگان اتاق بازرگانی را در حوزه رونق اقتصادی کشور بشنوند چراکه معتقدیم از پیشنهادهای این قشر می‌توان برای حل موانع پیش رو به خوبی استفاده کرد.

به گفته وی اکنون در بخش‌های «جهش» و«بودجه” کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،از مشارکت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران استفاده می‌شود.

زنگانه از تهیه طرح «تامین مالی» توسط این کمیسیون مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در نوشتن این طرح از ظرفیت اعضای اتاق بازرگانی ایران استفاده شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت گلستان بر پایه کشاورزی گفت: برای جبران عقب‌ماندگی بخش کشاورزی این استان، سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز توسعه بسیار ضروری است.

زنگانه پیشنهاد کرد که برای ایجاد زیرساخت موردنیاز تقویت توسعه اقتصادی استان گلستان، برنامه‌ای پنج یا ده ساله بسته شود تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم گردد.

وی همچنین با اشاره به این که استان‌های متکی به کشاورزی از جمله گلستان، منابع مالیاتی در اختیار ندارند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور باید تامین منابع مالی این استان‌ها برای جبران جبران کاهش درآمد دیده و حل شود.

وی افزود: درآمد استان گلستان از محل مالیات در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده و برای امسال ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم با اشاره به این که فقر در پشت نام این استان، پنهان شده است، گفت: میانگین سرانه درآمدی ساکنان این استان شمالی ۵۰ درسد سرانه درآمد کشور است.

امیر یوسفی افزود: علت این عقب ماندگی از لحاظ افزایش سرانه درآمد ساکنان گلستان به خاطر این است در گذشته اجازه به رونق صنعت همپای کشاورزی داده نشده بود.

وی ادامه داد: گلستان که از ظرفیت بالایی در توسعه صنعت و صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی برخوردار است، به توجه ویژه برای جبران عقب ماندگی آن از لحاظ ایجاد درآمد برای ساکنانش نیاز دارد.

وی تاکید کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی، شتاب در اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری اینچه برون و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز به ویژه خط ریلی اینچه برون – شاهرود و اتصال آن به جنوب، کمک بزرگ به توسعه اقتصادی گلستان خواهد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان هم از توسعه صادرات کالای غیرنفتی از گمرکات این استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تحقق این مهم به برکت توجه ویژه دولت سیزدهم در حوزه تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بوده است.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: صادرات کالای غیرنفتی از گمرکات استان گلستان در سال قبل ۲۳۶ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشت.

وی بر توسعه زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری در توسعه صادرات از استان گلستان تاکید کرد.

استان گلستان از طریق گمرک اینچه برون و در همسایگی با کشور ترکمنستان با کشورهای آسیای میانه ارتباط زمینی و ریلی دارد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *